01 maart 2013

Château Fongaban AOC Côtes de Castillon 2005

Het hoofdgerecht bestaat uit lamskoteletten, even Googelen leert me dat daarbij een Bordeauxwijn past. Een blik in mijn Excel-bestand van mijn wijnvoorraad leert me dat ik de keuze heb uit 18 verschillende exemplaren. Aangezien we dinergasten hebben is het bij uitstek een gelegenheid om eens van een fles van magnumformaat 'af te komen'. In je eentje doe je al gauw een hele week met zo'n fles. Ik won deze met een Twitter-prijsvraag bij Henri Bloem in Amstelveen. Alcohol is 14%, gebruikte druivenrassen 90% merlot en 10% cabernet franc. Hij heeft houtopvoeding genoten, hoelang is onbekend. In het glas dieprood van een gemiddelde intensiteit. Op de stille spiegel is de houttoon evident, na het walsen integreert deze in de wijn. Zondoorstoofd zwart fruit ruik ik, voornamelijk pruim. Daarnaast nog wat kers, iets kruidigs, stophoest, jammig ingekookt fruit. In de mond vanille van het hout, stevige tannines, 4 uit 5, een klein zoetje, voldoende zuren, licht drogend. Hier ook weer dat zondoorstoofde zwarte fruit maar ook rode bessen. Ontzettend sappig en nog beter in combinatie met het vlees. Eetwijn. Een prachtige Bordeaux uit een topjaar. Niet te lang meer bewaren, hij is nu op dronk.