01 februari 2013

Marqués de Montañana DO Calatayud Garnacha 2010

Ik ben blij dat ik dit jaar wat meer de tijd neem om van wijn te genieten. Dat pakte in dit geval ook gunstiger uit voor de wijn van vandaag. Deze was namelijk afgesloten met een kunststof 'kurk'. Letterlijk afgesloten. Door die plastic stop kan de wijn namelijk niet meer ademen. Ongetwijfeld gunstig voor wijnen die fris en fruitig moeten blijven, zoals het meeste wit, maar nadat deze fles een dag had open gestaan, kwamen het aroma en de smaak op dag twee toch echt beter tot hun recht. Alcohol is 13,9%. In het glas een dieprode kleur, intensiteit 4 uit 5. Een kruidige neus, animaal, kers, veel zondoorstoofd zwart fruit, pruim, tutti-frutti, maar ook iets mufs. Gelukkig was dat laatste na één etmaal verdwenen. Een zacht mondgevoel, lage zuren, een bitter in de afdronk, tannines 2 uit 5, een beetje port-achtig, ingekookt zwart fruit, jammy. In 2008, toen ik net van bier naar wijn was overgestapt, zou ik deze wijn goed hebben kunnen waarderen, maar nu mis ik wat zuren en wat spanning. Misschien dat ik hem wat jonger had moeten drinken. Voor wie jaargang 2010 nog heeft liggen: niet langer bewaren, hij is nu op dronk. Even flink overklotsen in een karaf en een dagje laten staan.