06 februari 2013

Ironstone AVA Lodi Old Vine Zinfandel 2010

Omdat de wijn die ik had bedoeld voor bij het hoofdgerecht al schoon op was terwijl we nog niet eens aan het voorgerecht waren begonnen, moest ik snel even een blik werpen in m'n Excel-sheet met de voorraad. Een redelijk stevige wijn met een hoge smaakintensiteit zou het moeten worden. Ik kwam uit op deze "old vine Zinfandel". Old vine tussen aanhalingstekens, 45 jaar vind ik nog niet echt oud, het is mijn eigen leeftijd. Zinfandel ook tussen aanhalingstekens, hij zit er voor slechts 90% in, de overige 10% wordt aangevuld met petite sirah, oftewel durif, vandaar de rubricering als blend. Het gerecht bestond uit sperziebonen, aardappelgratin, en gestoofde runderriblappen. In totaal drie uur stonden ze in een mengsel van boter, olijfolie, ketjap, water en rode wijn op een zacht pitje in "Le Creuset". Het vlees smolt in je mond. De wijn was er stevig genoeg voor. Alcohol is 14,5%. Houtopvoeding vond plaats in Frans eiken. De kleur is dieprood met een lichte magenta rand, kleurintensiteit 4 uit 5. Op de stille spiegel een licht belegen aroma, hout. Na het walsen de geur van rode bieten, die heb ik vaker gehad bij zinfandel, zoete kers, framboos, cacao, jammy en milky. In de mond hoge zuren, framboos, perendrups, kersen, ingekookt fruit en een hoge smaakintensiteit. Om de hele fles in je eentje te ledigen een beetje vermoeiend, maar gelukkig had ik hulp.