22 februari 2013

Château de Saint Cosme AOC Châteauneuf-du-Pape 2004

In de maand dat de Paus zijn aftreden aankondigt, beschrijf ik m'n eerste Châteauneuf-du-Pape op Wijn-Blog. Al eerder woonde ik een masterclass bij waar ik er eentje proefde. Nou ja, niet zomaar eentje. Château de Beaucastel maakt de enige met alle 13 druivenrassen die zijn toegestaan voor deze appellation. Saint Cosme gebruikte er voor de 2004 editie slechts twee: grenache en mourvèdre, verhouding fifty-fifty. Aan de wat recentere jaargangen hebben ze ook nog eens syrah, cinsault en clairette toegevoegd. Houtopvoeding van 15 maanden in vaten van twee tot vier jaar oud, alcohol is 14,5%. In het glas diep donkerrood van een gemiddelde helderheid. Op de stille spiegel kruidig en ook iets snoeperigs, na het walsen ruik ik enorm veel rood fruit, rode bessen, kersen, jammy, dropperig en bloemig. In de mond is hij fris, een tikje drogend, alcoholisch, stevige zuren en dito tannines. Een fruitexplosie vindt plaats, wat een concentratie! Even lijkt het op een typisch Chileense rode wijn, inclusief een klein zoetje in de aanzet, maar dan net iets eleganter en complexer. Kersen, veel kersen, een paar verdwaalde krenten, iets rokerigs, een leertoon en cacao. Ook dit exemplaar kun je nog wel een decennium langer bewaren schat ik zo.

Ik kocht deze fles bij Wijnhandel van Ouwerkerk te Arkel bij hun jaarlijkse kelderrestanten-opruiming. En hij komt er weer aan! Zaterdag 2 maart vanaf 9:00 uur staan daar de deuren weer open met kortingen tot wel 70%. Zo! De rest van dit weekend zit ik aan de dubbele espresso en de Red Bull. Ik duik de theorieboeken in om aanstaande maandag weer een poging te wagen bij de vinoloog-examens aan de Wijnacademie. Fingers crossed!