20 januari 2013

Vignerons de Balma Vénitia AOC Beaumes de Venise 2010

M'n goede voornemens teruglezend kan ik nu al constateren dat ik zo ongeveer twee dagen bezig ben met het compleet leegdrinken van een bouteille in m'n eentje. En dat terwijl ik dacht er langer over te zullen doen. De wijn van vandaag nam ik mee naar het diner bij 'Chez François'. We dronken de fles met z'n tweetjes leeg. Een blend van grenache en syrah, mixverhouding niet vermeld, alcohol is 14,5%. In het glas dieprood met een klein magenta randje, gemiddelde kleurintensiteit. Op de 'stille spiegel' iets geroosterds, na het walsen voornamelijk kruidig, de geur van de malolactische gisting, dropperig, fris, stophoest. Qua smaak ook met name dropperig, daarnaast wat zwarte pruim, een tinteltje rond de tong, ietwat alcoholisch, goede zuren, vol, een bittertje. Redelijk tannineus, 4 op een schaal van 5, en ook wat drogend. Of deze wijn houtopvoeding heeft gehad haal ik er niet meteen uit, het zou heel groot hout kunnen zijn. Een stevige wijn die echt wel maaltijdbegeleiding behoeft.