27 januari 2013

First Press Napa Valley Chardonnay 2010

Chardonnay was voor mij mono-cépage nummer 3 vanaf de start van Wijn-Blog. Dat was toen gelijk "de eerste de beste" voor een lange periode tot op het moment dat ik ook de wat elegantere en subtielere Chardonnay's proefde en leerde waarderen. Lang was die Amerikaanse Napa stijl voor mij de 'benchmark'. Lang heb ik ook gezocht naar een vervanging die beter betaalbaar was. Die heb ik nu eindelijk gevonden, alhoewel dit nog steeds geen goedkope jongen is. Vanaf de eerste snuif ging de vergelijking met die Napa Cellars helemaal op. Alcohol is 14,3%. Uiteraard heeft hij hout gehad, echter nergens staat vermeld hoelang en van welke afkomst. In het glas licht goud-geel. De neus bracht me dus gelijk terug naar die eerste Chardonnay ervaring. Een zwoel-zoet aroma van kokos, maïs, tropisch fruit. Qua smaak hetzelfde recept: maïs, kokos, een vleugje Bounty, mango, kruidig, voldoende zuren, een zoetje, een vetje. Ondanks het hoge alcoholpercentage, waardoor ik slechts twee glazen per avond kon drinken voordat ik er moe van werd, komt hij toch wat subtieler en eleganter over dan die Napa Cellars van toen. Wederom, of "nog steeds" moet ik zeggen, een lekkere stijl Chardonnay. Is dat kenmerkend voor Napa Valley, de houtopvoeding, of is dit het werk van één en dezelfde wijn-stylist? Hoe dan ook, het maakt mij niet uit... ik vind het gewoon lekker! ...en met een schuin hoofd keek hij vanonder z'n petje in de camera...