05 december 2012

Terra Andina DO Central Valley Scandalous Carmenère 2011

Terra Andina is een lijn wijnen uit Chili nieuw in het assortiment bij de Gall & Gall. Op de site probeer ik uit te vinden waarom deze wijn 'Scandalous' moet heten maar vind er niets over terug. Maar hopen omdat-ie schandalig lekker is! Meestal zit dat voor wat betreft Chili en mij wel goed. Alcohol is 13,5%. In het glas diep donkerrood tot magenta, kleurintensiteit 4 op een schaal van 5. In de neus... ach, wat is dat nou jammer: macération carbonique. Framboos, banaan, speculaas, kruidkoek, jammy, milky... alsof ik een Beaujolais Nouveau aan het besnuffelen ben. Na het walsen komt er iets kruidigs bij en ook een beetje broccoli, eerste keer dat ik die groente tegenkom in een wijn. Iets aards ook, potgrond. Het walsen verhult gelukkig een beetje de geur van de vinificatie. In de mond een zoetje in de aanzet, lage zuren, hoge smaakintensiteit, nauwelijks tannines. Door het gebrek aan zuren komt hij behoorlijk branderig en alcoholisch over. De smaak blijft wel enorm lang in je mond hangen. Wat proef ik dan? Koffie, tabak, volrijpe zoete kersen, kirsch, kersenjam, kersenyoghurt. Als je van kers houdt kan je met deze wijn je geluk niet op. Ik kan me voorstellen dat men dit schandalig lekker kan vinden, maar voor mij is hij net iets te ééndimensionaal, vlak, niet spannend genoeg.