22 december 2012

Schönhals Rheinhessen Heroldrebe 2011 Rosé trocken

Niet echt de tijd van het jaar om rosé te drinken maar ik ben de voorraad weer eens aan het uitdunnen. En passant pak ik dan ook maar gelijk een voor mij nieuw druivenras: de heroldrebe. Een kruising tussen de blauer portugieser en de blaufränkisch. Een Oostenrijks onderonsje dus, terwijl deze heroldrebe voornamelijk in Duitsland staat aangeplant. Anselmann maakt er droog rood van, dus die moet ik zeker ook nog eens proberen. Alcohol is 12%. In het glas een oranje/zalm-achtige kleur, voor rosé een kleurintensiteit van 2 op een schaal van 5. In de neus bloemig, mango, ananas, perzik. In de mond een licht tinteltje rond de tong, voldoende zuren, een klein bittertje, droog. Lang niet alle geuren komen terug in m'n mond, ik proef voornamelijk roos. Wel een volle smaak, je hele mond wordt gevuld en de afdronk is redelijk lang te noemen. Als terrasrosé misschien wat minder geschikt maar gastronomisch inzetbaar is hij zeker, magere visgerechten, salades. Dit exemplaar kwam bij Wijnhandel Besseling op de Kanaalstraat in Utrecht vandaan.