08 december 2012

Ptuj Winery Pullus Blaufränkisch 2011

"Ptuj!"... het klinkt als iets dat je uitspuugt, in feite is het de oudste stad van Slovenië. Het is echter ook een wijnhuis en daarvan proef ik vandaag de Blaufränkisch. In Slovenië zelf wordt deze druif modra frankinja genoemd, met dank aan een oplettende lezer, maar ook frankovna crna wordt gebruikt. De officiële schrijfwijze voor druivenrassen is overigens met een kleine letter terwijl de wijnen van de druif dan weer met een hoofdletter worden geschreven. Dit is onder meer iets dat ik heb geleerd op de Wijnschrijfcursus van Onno Kleyn, een aanrader voor eenieder die beter wil leren schrijven. De druiven van de wijn van vandaag zijn geplukt met de hand, 10% heeft 10 maanden Amerikaans eiken gehad, de overige 90% zat 10 maanden in groot Slavonisch hout. En met groot hout bedoel ik foeders van 4000 liter. Alcohol is 13%. In het glas felrood tot magenta van een gemiddelde kleurdiepte. In de neus... ja hoor, daar hebben we hem weer: macération carbonique. Ik kan het hele riedeltje gewoon copy-pasten van de Beaujolais Nouveau's: framboos, perendrups, banaan, kruidkoek, speculaas. In de mond vrij hoge zuren, kruidig, tannines 2 op een schaal van 5, hij komt wat alcoholisch over, een bitter in de afdronk. Ik proef perendrups, kers, pruim, framboos, het houtgebruik is goed verstopt. De zuurgraad is echter veel te hoog, de balans is ver te zoeken. Ptuj! Deze slik ik inderdaad niet door.