06 december 2012

Caves de Marsigny AOC Crémant de Bourgogne Blanc de Noirs Brut

Vandaag wederom een crémant, ditmaal uit de Bourgogne. Het is een blanc de noirs, oftewel wit sap van blauwe druiven. Een blend van de twee prominente blauwe druiven uit de Bourgogne: pinot noir en gamay. Alcohol is 12%. Bij het inschenken komt er een vrij grove mousse die snel weer verdwijnt. Enkele sliertjes redelijk grote belletjes blijven achter. De kleur is licht goud-geel. De neus is prachtig, fris, munt, appelig, zoete brioche, nat witbrood, gisttonen. In de mond heel droog, vol van smaak, hoge zuren, grapefruit, groene appel, citroen, brood, toast, champignon. Op de Wijnacademie had ik al eens eerder een crémant de Bourgogne geproefd die naar mijn smaak vele malen beter beviel dan de dure champagne die ter vergelijk werd geschonken. Ook met dit exemplaar ben ik weer van mening dat hij in ieder geval meer waar geeft voor je geld en ook nog eens kan tippen aan de kwaliteit van champagne. Zo, ik heb gezegd! Van alle crémants die ik inmiddels heb geproefd, steekt deze Bourgogne er met kop en schouders bovenuit. Zou het gebruik van enkel blauwe druivenrassen hier iets mee te maken hebben? Zoek je nog een mooie sprankelwijn voor de kerstdagen of oud en nieuw? Zoek niet verder, verkrijgbaar bij de C1000 voor slechts € 7,99. Nu maar hopen dat vanwege de overname van deze keten door de Jumbo, deze prachtige wijn in het assortiment blijft.