04 december 2012

Lubentiushof Mosel 'Spontan' Riesling trocken 2011

Wijnen van de riesling druif kunnen heel goed ouderen is mijn ervaring, maar ik open nu een vrij jong exemplaar. Weingut Lubentiushof werkt met natuurlijke en spontane vergisting, vandaar de naam van de wijn. Alcohol is 11,5%. In het glas ontzettend licht goud-geel, kleurintensiteit nauwelijks 1 op een schaal van 5. In de neus tropisch fruit, een beetje honing. In de mond hoge, laat trekkende zuren, ik verwacht niet anders van riesling. Smaken van honing, mango, ananas, perzik. Dat klinkt als een hoop zoet bij elkaar maar ik schat dat het restzoet minder dan 2 gram per liter bedraagt, droog dus. De druiven waren kennelijk optimaal rijp toen ze geplukt werden. Erg mooie, zuivere en typische riesling. Het enige wat ik een beetje mis is wat mineraliteit. De Spontan kwam van Wine in Black.