07 december 2012

Colonjes Riesèl 2008

'Wine Grapes' is hèt naslagwerk over 1368 verschillende druivenrassen wereldwijd waarvan wijn te maken is. De auteurs Jancis Robinson, Julia Harding en José Vouillamoz, zeg maar de drie J's van de wijnwereld, zijn verantwoordelijk voor de tekst, research en DNA-onderzoek. Met dit enorme boek op schoot, het is te zwaar om in de hand te houden, zoek ik wat zij te vertellen hebben over de riesèl. Allereerst schrijven zij het zonder 'accent grave', maar Wijnhoeve De Colonjes heeft het op die manier op het etiket geplaatst, dus dat neem ik over. Ik lees dat ene meneer Valentin Blattner uit Zwitserland verantwoordelijk is voor deze kruising tussen de cabernet sauvignon en een niet nader genoemde ziekte-resistente partner. Gezien de naam denk ik dan dat het hier om de riesling zou gaan, maar dat is niet zo. Valentin zelf had de druif de weinig romantische naam VB 11-11-89-12 meegegeven. De geur en smaak zouden niet ver van de riesling verwijderd zijn, misschien is dat een reden voor de benaming. In het boek staat bar weinig tekst over deze druif, wellicht omdat er eigenlijk nog maar één wijnboer is die hier een mono-cépagewijn van maakt; Wijnhoeve De Colonjes dus, ook dat staat vermeld in het boek. Ik heb voor wit al een vrij oud oogstjaar te pakken maar dat hoeft niet altijd een probleem te zijn. Alcohol is 11,8%. In het glas vrij intens geel, kleurintensiteit voor wit 3 op een schaal van 5. Hij is niet helemaal zuiver, minuscule belletjes zweven rond. In de neus gisttonen, honing, mango, perzik. In de mond een mini-zoetje, zuren zijn aanwezig, vrij hoog zelfs nog, hij is droog tot half-droog, goed in balans. Ik proef honing, ananas, perzik, mango. Deze wijn is erg mooi geouderd en heeft een hoge smaakintensiteit. De vergelijking met de betere Rieslings gaat zeker op. Gemaakt in ons eigen kouwe kikkerlandje! Erg knap gedaan en het onderschrijft maar weer eens de kunde van Wijnhoeve De Colonjes. Verkrijgbaar bij de Gall & Gall.