25 november 2012

Pampas del Sur Vineyard's Expression Viognier 2011

Ik zeg altijd dat de viognier mijn favoriete witte druif is en tot op heden is dat ook nog steeds zo, maar eigenlijk gebaseerd op slechts één enkele, hele goede ervaring. De wijn die ik toen beschreef had ik gekocht in Frankrijk op vakantie. Zuinig als ik ben, om niet te zeggen gierig, nam ik maar één extra fles mee naar Nederland. Tot op heden heb ik deze wijn niet meer kunnen vinden en alle andere Viogniers die ik heb geproefd, strijden tegen deze benchmark en bijten vooralsnog allemaal in het stof. Vandaag probeer ik er eentje uit Argentinië. Alcohol is 13,5%. In het glas heel licht geel met een klein groen randje. Een volvette neus, kruidig, fris- en fruitigheid blijven wat achter. In de mond ook vettig, filmend, wel hoge zuren, lichte tinteling rond de tong. Hij is inderdaad heel kruidig, het karakteristieke tropische fruit mis ik. Geen perzik, abrikoos, wel zonnebloempitten, boterbloem, klein beetje lychee en that's it. Hij blijft wel redelijk lang in m'n mondholte hangen maar hij drinkt niet lekker weg. Jammer, ik blijf doorzoeken.