06 november 2012

Cramele Recas Dreambird Pinot Noir 2011

In de maand van de vele wijn-primeurs voor Wijn-Blog nog eentje: m'n eerste wijn uit Roemenië. Opvallend weinig informatie op het etiket, ook het oogstjaar staat niet vermeld, zelfs niet op de site, alleen een stempel in matrix-print vermeldt het jaartal 2011, dus daar ga ik dan maar even van uit. Alcohol is 13%. In het glas een heldere felrode kleur met de juiste (lage) kleurintensiteit die ik verwacht van een pinot noir. In de neus veel rood fruit, kruidig en ook een licht aardse toon. Fris en licht in de mond, lage tannines, kruidig, heel kruidig, klein bittertje in de afdronk. Die aardse toon komt ook in de smaak terug, veel zondoorstoofd fruit, een mix van rood en zwart. Ik proef iets van een houttoon maar kijkend naar de prijs denk ik hier dan met een toevoeging te maken te hebben. Het gebruik van barriques zou de wijn in ieder geval veel duurder maken. Misschien dat er heel groot hout gebruikt is maar dan zou ik die houttoon minder goed moeten proeven. Ik denk eerder aan balken, chips of poeder. Hoe dan ook, als je niet naar de vinificatie kijkt maar puur naar de smaak, zou je deze wijn gemakkelijk in een hoger prijs-segment indelen wanneer je hem blind proeft. For the record: hij kostte slechts €3,75. Voor dat luttele bedrag haal je een wijn met een hoge prijs-pret-verhouding in huis. Een uurtje geduld en er komt zelfs een truffeltje opzetten. Allemaal rennen naar de HEMA!