30 november 2012

Cono Sur DO Valle Central 'Bicicleta' Sauvignon Blanc 2012

Alcohol is 12,8%. Heel licht goud-geel in het glas. Het aroma van sauvignon blanc wordt vaak beschreven met buxus. Sommigen weigeren pertinent het woord 'kattenpis' te gebruiken omdat dat een negatieve lading zou hebben. Ik liep eens een supermarkt in waar men spontaan het idee had opgevat om kleine buxusboompjes te gaan verkopen. Niet alleen ik, maar meerdere klanten hadden het idee dat katten de winkel hadden ondergezeken, zoals van hun gezichten was af te lezen. Toen ik de boompjes ontwaarde begreep ik pas waarom men de buxus als wijnomschrijving gebruikt in plaats van kattenpis: het ruikt precies hetzelfde. Maar om nu te zeggen dat elke Sauvignon Blanc wijn dit aroma heeft gaat niet op. Zo ook bij deze van Cono Sur. Ik ruik zoet, wit fruit. Peer, meloen, perzik, mango, lychee. Een hele prettige neus. In de mond mooie hoge zuren, even was ik bang voor een wat mollige smaak, maar dat valt gelukkig mee. Er zit ook nog een klein bittertje in. Het tropische fruit zit ook in de smaak, vooral de lychee komt duidelijk naar voren. Tevens zit er nog iets groens in, iets vegetaals. Het is een erg prettige, ronde wijn met een hoge doordrinkfactor. Hij is te koop voor €5,99 bij de MITRA.