17 november 2012

André Vonnier AOP Beaujolais-Villages Nouveau 2012

Via Twitter #bojo werden vandaag enkele Beaujolais Nouveau's aan de tand gevoeld. Ik had op de derde donderdag in november, de 'release'-datum van deze wijn, al een exemplaar geproefd en deze tweede had ik voor vandaag bewaard. Drie primeurwijnen op rij; misschien dat ik na vandaag voorgoed genezen ben. Alcohol is 12,5%. In het glas... tja, moet ik het nog zeggen? Fel magenta tot paars van kleur natuurlijk. In de neus is verrassend genoeg eerst een speculaasgeur die me tegemoet komt. Geen banaan, perendrups en framboos. Ook na intensief walsen blijft eigenlijk alleen die speculaas in het glas hangen. In de mond zijn ze daar dan toch: perendrups als eerste, gevolgd door banaan en framboos. De speculaas komt nu zelfs pas als laatste nog even kijken. M'n hele mond wordt weer gevuld en daar blijft alles hangen, de afdronk is echter dun en kort. Zuren zijn iets te hoog, er is geen balans. Geen tinteltje dit keer, klein beetje tannines, 1 op een schaal van 5. Primeurwijn: ik denk dat ik volgend jaar maar een keertje oversla...