01 oktober 2012

Santa Rita DO Limari Valley Medalla Real Gran Reserva Chardonnay 2008

Tweede dag op rij dat ik een chardonnay proef, en met 'een chardonnay' bedoel ik natuurlijk een wijn gemaakt van de chardonnay druif. Het is inmiddels zo'n ingeburgerde term dat het niet eens vreemd meer klinkt. Vandaag mijn favoriete wijn-producent: Santa Rita. Alles wat ik hiervan heb geproefd en beschreven is gewoon lekker. Deze chardonnay heeft wel degelijk houtopvoeding gehad, in totaal 8 maanden, maar op slechts 20% nieuw Frans eiken, de rest op tweede-, derde-, en zelfs vierdehands. Alcohol is 14,5%. In het glas intens donkergeel, hoe ouder een witte wijn, des te dieper de kleur. In de neus mmm! Niet alleen ruikt hij lekker, maar het zijn ook de drie 'emmen' van mango, mandarijn en maïs. Want dat is wat ik ruik. Niks muffigs, geen gisttonen, de ouderdom heeft geen vat gehad op deze wijn. In de mond een miniem zoetje van het hout, een klein bittertje, voldoende en zelfs redelijk veel zuren. Mango en maïs komen ook in de smaak terug, de houtopvoeding is ook te proeven, maar uiterst elegant, niet zo ontzettend dik er bovenop. Dit is bij uitstek een eetwijn. Vette vis, gegrilde zalm, gegrilde kip, wit vlees, garnalencocktail, misschien paella. Maar ook zonder gerecht een feestje in mijn mond en een plezier om te drinken.