06 oktober 2012

Marsovin DOK Malta 1919 Limited Edition 2011

Twee primeurs in één voor mij vandaag: m'n eerste wijn uit Malta en ook nog eens van een tot vandaag toe voor mij onbekend inheems Maltees druivenras: gellewza. Alcohol is 14%. Een dieprode kleur met een mini magenta randje. In de neus ruik ik jodium, roest en een beetje potgrond, intens walsen levert me nog de geur van kersen op. In de aanzet een klein zoetje, een volle ronde smaak, kruidig, lage tannines. Ik proef walnoten, ook die roest komt weer even terug. De kersen in de geur komen ook volrijp in de smaak terug, kirsch, chocola, gedroogde zwarte pruimen, tutti-frutti. Een intens hoge smaakconcentratie. Niet verpesten met een maaltijd, gewoon na de maaltijd opentrekken en een lange avond van genieten. Dit exemplaar werd mij ter beschikking gesteld door Malta Wines.