30 oktober 2012

Longridge Winery Bay View Pinotage 2000

De derde wijn op rij waarover ik me heb ontfermd omdat ze al te lang in een voorraadkast stonden. Bij het ontkurken werd me ook al gelijk duidelijk dat deze fles gestaan heeft in plaats van gelegen. De kurk was uitgedroogd en brak af. Ik moest het restant terug in de fles duwen en de wijn uitschenken boven een zeefje met wat keukenpapier erin. Gelijk gekaraffeerd, zullen we maar zeggen. Alcohol is 13%. Helder felrood in het glas, gemiddelde kleurintensiteit. De geur komt nog niet eens zo belegen over, wel is hij ontzettend rokerig, alsof je met je neus boven een volle asbak zit. Na het walsen wordt het iets aangenamer maar het aroma van tabak blijft. In de mond zacht, lage tannines, mooie zuurgraad nog. Die tabak is ook in de smaak enorm overheersend, een klein beetje zondoorstoofde zwarte pruim komt er nog doorheen, een leertoon, potloodslijpsel. Ik weet niet of ik dit nu slecht moet vinden of niet. Als de wijnstijl zo bedoeld is dan "petje af!", maar ik kan niet zeggen dat ik 'm lekker vind. De ouderdom speelt hierbij trouwens nauwelijks een rol van betekenis, de wijn heeft geen fout, hij is hooguit iets te ver ontwikkeld. De tertiaire tonen hebben de overhand, maar ik denk dat er genoeg liefhebbers van deze stijl zijn.