24 oktober 2012

Egri Korona Borhaz Egri Bikavér 2008 barrique

#Twitterproeverij. Woensdag 24 oktober 2012 20:00 uur. Thema: blaufränkisch / frankovka / limberger / kékfrankos. Verschillende namen voor dezelfde druif. Ik heb eventjes een koopstop ingelast voor wat betreft wijn, m'n kast zit propvol en het restant in dozen begint een beetje in de weg te staan. Dientengevolge moet ik dus uit eigen voorraad putten en kijken of ik wel aan het thema van vanavond kan voldoen. De enige wijn die ik nog heb liggen is een blend, dus geen mono-cépage, maar wel dominant kékfrankos. Om precies te zijn 60%, aangevuld met 20% merlot en nog eens 20% cabernet sauvignon. Het is de beroemde Egri Bikavér. Beroemd vanwege de volgende overlevering:

Toen in de 16e eeuw de Turken de burcht van Eger belegerden met 15.000 manschappen, waren er slechts 2000 Hongaren om deze te verdedigen. De Hongaren wonnen die strijd dankzij het feit dat de vrouwen de wijn die ze aan hun mannen gaven, stiekem hadden aangelengd met het bloed van stieren. Zij wilden hiermee bereiken dat hun mannen ook de kracht van stieren zouden krijgen. Uiteraard hebben de Hongaren deze overwinning ook te danken aan hun vechtlust en uithoudingsvermogen. De wijnboeren hebben op deze gebeurtenis ingespeeld door hun rode wijn Egri Bikavér (stierenbloed) te noemen. In de stad Eger staat een standbeeld ter ere van die zege.

De wijn heeft 2 jaar houtopvoeding gehad, alcohol is 13,5%. In het glas helder felrood met een klein oranje randje. In de neus is er nauwelijks iets van dat hout merkbaar. Het fruit wel daarentegen, het springt het glas uit. De geur doet me enigszins denken aan spätburgunder uit het Ahrtal (over het algemeen gesproken). Fris, ik meen te ruiken dat ik een bittertje ga proeven, kruidig, kersen, grapefruit, rozenbottel. Veelzijdige en interessante neus. Ook in de mond valt de gelijkenis met Ahrtal spätburgunder me direct op. Een lichte wijn, nagenoeg geen tannines, fris, redelijk hoog in de zuren en inderdaad, het bittertje zit er in. De smaak van aardbeien is ook al zo'n overeenkomst die ik nu proef, maar ook grapefruit en bloedsinaasappel proef ik. Toch nog iets van bloed dus? Ik kan gerust stellen dat het exemplaar van vandaag niet is aangelengd met stierenbloed, hij zou dan een stuk dikker zijn. Hee, ik krijg nu opeens wat groene paprika erbij in de neus. Zou dat de cabernet sauvignon zijn die er doorheen probeert te komen? Al met al weet ik niet precies of mijn exemplaar een goede representant is van de Egri Bikavér, persoonlijk denk ik dat hij daarvoor iets te licht is, maar hij bevalt me prima zoals hij is.