31 oktober 2012

Clos Fornelli AOC Corse 'La Robe d'Ange' 2007

Het druivenras sciaccarellu, ook wel als sciaccarello geschreven, is een typisch inheemse Corsicaanse druif. Zoiets vind je niet in Nederland als mono-cépage, daar moet je voor naar Frankrijk. Maar niet helemaal naar Corsica, bij de Carrefour in Zuid-Frankrijk staan ze gewoon in het schap. Ik maak daar dankbaar gebruik van, dankuwel. Geen vermelding van houtrijping, alcohol is maar liefst 14,5%. In het glas helder, licht oranje-rood. In de neus thee, kersen, iets droog-noterigs. Lekker fris in de mond, hoge zuren, alcoholisch, een mini-bittertje, droog, lage tannines. Smaken van thee, een klein stalletje, aards, proef ik daar nu zelfs een beetje truffel? Het is bijna of ik een mooie rooie Bourgogne aan het proeven ben en in dat geval stop ik met proeven en ga ik slikken! Wauw, wat een aangename verrassing. Jammer dat ik er maar één fles van heb anders had ik hem mooi als instinker kunnen inzetten bij m'n proefgroep. Wat is dit mooi!