09 oktober 2012

Ashton Kelder WO Robertson Limited Release Pinotage 2010

Vandaag de tweede van de pinotage-wijnen van Ashton Kelder die ik van Cape Wines mocht ontvangen. Deze 'Limited Release' is inmiddels meermalen gelauwerd en heeft medailles ontvangen op verschillende wijn-concoursen. Houtopvoeding heeft zo'n 16 tot 18 maanden plaatsgevonden op nieuw Frans eiken, alcohol is 14%. In het glas dieprood met een magenta randje. In de neus op de stille spiegel is het aroma van de houtopvoeding duidelijk waarneembaar, na het walsen vermengt deze met een opvallende kruidigheid. Zoete rijpe kersen ruik ik, rozemarijn, rozenbottel, iets zurigs, rabarber. Vijf minuten later smelt het allemaal samen tot één geheel, een mix van kruiden, rood en zwart fruit. De eerste slok glijdt fluweelzacht mijn mond binnen, een erg mooi mondgevoel. Fris maar toch vol, rond, zwoel. Een intens hoge smaakconcentratie. Klein zoetje, mooie zuren, goed in balans. Het hout is nauwelijks waarneembaar in de mond, hij is volfruitig. Voornamelijk volrijpe kersen proef ik, daarnaast nog wat rijpe zwarte pruimen, net niet zondoorstoofd. Tabak, koffie, leer, cacao... de hele riedel komt weer eens langs. Wanneer ik die vier woordjes in een proefnotitie gebruik, dan weet de vaste lezer dat ik de wijn lekker vind, mits er voldoende zuren aanwezig zijn en dat zit bij dit exemplaar wel snor. Dat houdt hem spannend en interessant en het verlangen naar de volgende slok groot.