25 september 2012

Verzoekje: Bodegas Faustino DOCa Rioja 'Faustino V' Reserva 2004

M'n collega Alex komt uit Spanje en prefereert Rioja wijn. Hij heeft daarbij een relatief dure, maar goede smaak: Faustino. Hij vroeg mij of ik niet een wat goedkoper alternatief voor hem wist. Ikzelf heb Faustino alleen nog maar op de Wijnacademie geproefd maar kan zo 1, 2, 3 de proefnotities hiervan niet meer vinden dus dan koop ik gewoon een exemplaar om hem op Wijn-Blog te bespreken. Het is een blend van 92% tempranillo en slechts 8% mazuelo, een druif die we beter kennen als carignan, alcohol is 13,5%. Dat ik hem een dag na de Berberana Rioja bespreek is geen toeval. Mogelijk is dat een goedkoper alternatief. Qua kleur is hij wat dieper en zit er ook nog wat paars doorheen. Op de stille spiegel is de houtopvoeding nauwelijks waarneembaar, na het walsen ruik ik zowaar een klein beetje truffel. Een geur die ik eerder al bij de wat mooiere Bourgogne wijnen rook. Ook aardbei zit erin, een mini stalluchtje, kersen en wat pruimen. Zo op het eerste 'gezicht' een mooie neus. In de mond fris en fruitig, behoorlijk wat tannines, 4 op een schaal van 5, ook hier proef ik een mini-zoetje en hij is wat drogend. De smaak van pruimen en kersen is overduidelijk en de houtopvoeding is ook in de smaak weer nauwelijks waarneembaar. Qua smaak is hij vol maar elegant en slank tegelijkertijd. Hij heeft twee jaar langer gelegen dan de Berberana van gisteren, misschien dat hij daardoor wat ontwikkelder smaakt, maar hem ermee vergelijken wordt toch wat moeilijk. De Faustino heeft mijns inziens iets meer 'ziel'. Ondanks de relatief hoge prijs die je ervoor betaalt, is hij het zeker waard.