27 september 2012

Sette Cascine DOCG Barolo 2008

Nou, dan doen we ook gelijk de Barolo maar even in de herhaling hopende dat dit exemplaar dan een verbetering is ten opzichte van die van gisteren. Ik durf het bijna niet te vermelden, maar die kwam dan ook bij de ALDI vandaan. Het exemplaar van vandaag is in Italië zelf gekocht, regio Piemonte, helaas niet door mijzelf. Ik moet daar nog steeds een keertje op wijnavontuur. Barolo heeft altijd minimaal twee jaar houtrijping gehad, Barolo Riserva drie jaar en Barolo Riserva Speciale vier jaar. Alcohol is 14,5%. In het glas helder felrood met een lichte oranje schakering. In de neus een klein stalluchtje, een beetje truffel, mooi aroma. Fris en zacht in de mond, voldoende zuren, gemiddelde tannines, beetje branderig in de keelholte, heel klein bittertje, vrij drogend. Smaken zijn moeilijk te benoemen, ze zijn voornamelijk aards van toon. Die truffel komt terug, een beetje bosgrond, een leertoon. Afgaand op de kleur denk je een lichte wijn te gaan proeven maar dat valt mee, of tegen, dat is maar hoe je het bekijkt. Het staat in mijn theorieboeken en ik kan het beamen: Barolo is een eetwijn, tenminste... afgaand op de exemplaren die ik inmiddels heb geproefd. Dat zijn er inclusief deze slechts drie, waarvan dit dan ook gelijk de betere is. Het ontwikkelde karakter van dit exemplaar kan ik wel waarderen maar ik mis wel wat fruit.