08 september 2012

Ropiteau AOC Moulin-à-Vent 2006

Oogstjaar 2006 doet nu niet meteen mijn wijnhart sneller kloppen. Een matig jaar wat in de Bordeaux dan weer 'een klassiek jaar' genoemd wordt, want slechte jaren bestaan er niet, alleen maar slechte wijnboeren. Maar ik zit vandaag niet in de Bordeaux, ik zit in de Bourgogne en wel het Beaujolais gedeelte. Een Moulin-à-Vent uit 2006, een cru du Beaujolais, één van de tien. Alcohol is 13%. In het glas helder licht bloedrood. Een aangenaam stalletje komt me tegemoet. Een kruidje, iets animaals, fruit komt in het aroma niet door. Licht gekoeld in de mond komt meteen die kruidigheid naar voren. Hij is drogend en tegelijkertijd sappig, laag in de tannines, voldoende zuren aanwezig, misschien net iets teveel. Het fruit is rood met een tikkeltje zwart er doorheen. Kersen met een verdwaalde pruim. 'Traditionele vinificatie' staat er op het etiket. Volgens mij betekent dit dan ook houtopvoeding maar die zit goed verstopt in de smaak. Geen gemakkelijk glas wijn, zeker niet voor een beginner, maar ik kan hem best waarderen.