20 september 2012

Miolo Family Vineyards Cabernet Sauvignon 2008

M'n eerste Braziliaanse wijn. Van cabernet sauvignon uit 2008 van het Zuid-Amerikaanse continent heb ik al een redelijke referentie. Brazilië is een opkomend (exporterend) wijnland, ik heb er al veel over gehoord en gelezen maar nog niet echt positieve berichten. Maar, een 'open mind', zintuigen op scherp en eens kijken of deze wijn mij bevalt. Twaalf maanden houtopvoeding gehad, alcohol is 13%. In het glas een intens dieprode kleur, intensiteit 4 op een schaal van 5. Op de stille spiegel is de houtopvoeding subtiel merkbaar, na het walsen is het voornamelijk fruit wat de neus bereikt; rode bessen, kersen, maar ook een hintje kruidigheid. Fris in de mond, de kruidigheid is het eerste dat opvalt, de aanwezige zuren zijn mooi uitgebalanceerd. Hij is behoorlijk droog en ook een beetje drogend in de mond. Het fruit heeft zich goed verstopt, misschien wat zondoorstoofde zwarte pruimen, maar niet uitbundig. Ik proef koffie, melkchocolade, een leertoon. Ik vind deze wijnstijl zeker niet verkeerd maar de beginnende wijndrinker zal toch wel even schrikken wanneer hij deze proeft. De wijn is goed ontwikkeld en blijft zeer lang in de mond hangen. Een zoetje in een wijn manifesteert zich meestal gelijk bij de aanzet maar bij deze Braziliaan lijkt het alsof de afdronk zoet is. Een volle ronde wijn, maaltijd niet verplicht, ervaring wel.