15 september 2012

Kunst Kijken Kunst Proeven

Een leuk concept van Artlease / Contemporary Art: wijnproeven en het bijbehorende kunstwerk erbij zoeken. Je kunt het ook omdraaien: kunst kijken en de bijbehorende wijn erbij vinden. Vandaag ben ik in Ede bij de kunstuitleen in Galerie Cultura. De wijnen en hun omschrijvingen staan gedetailleerd uitgewerkt in een prachtig programmaboekje en de schilderijen waar het om gaat zijn gemerkt. Dat maakt het gelukkig iets eenvoudiger anders staar je je misschien blind op een bepaald schilderij terwijl die niet eens meedoet. Bij binnenkomst informeerde ik gelijk maar even of er correcte antwoorden zijn, aangezien kunst maar ook smaak vrij breed te interpreteren valt. Die waren er, maar uiteraard is er in deze geen sprake van 'goed of fout'. Vijf verschillende wijnen had sommelier Jeroen van Hunnik van Nobel Wijnkoperij meegenomen, twee wit, één rosé en twee rood. Voordat ik ze ging proeven en het bijbehorende schilderij erbij ging zoeken, besloot ik om eerst alle schilderijen te bekijken en de wijnomschrijvingen te lezen om te zien of ik op die manier al tot de juiste combinaties zou kunnen komen.


Wanneer je al wat meer kennis hebt van de kenmerken van druivenrassen en bepaalde wijnstijlen, kon je op deze manier eigenlijk al tot de 'juiste' antwoorden komen, maar ja, de wijn erbij proeven maakt het natuurlijk een stuk leuker. Er waren ook veel mensen van de galerie zelf aanwezig die heel actief de bezoekers aan het polsen waren, veel uitleg gaven en aanzetten tot overpeinzingen en discussies. Mijn keuzes vooraf bleken bij het proeven van de wijnen helemaal te kloppen en ik had dan ook alle antwoorden 'goed'. Zeer te spreken was ik over de Les Yeuses Syrah Cuvée Les Épices 2009. Een wijn uit de Languedoc, maar absoluut niet vol of log. Een zeer frisse en tegelijkertijd vurige syrah. Houtrijping, kruidig, mooie zuren, een pepertje. "Waar ken ik die wijn toch van?" dacht ik een lange tijd. Blijkt hij dus op mijn wenslijst te staan (zie rechter side-bar, onderaan). Geheel terecht dus want het is een heerlijke wijn en ook nog eens zeer goed betaalbaar. Hier hoorde geheel toepasselijk het schilderij 'Fire' bij van Myra de Vries. Kunst kijken, kunst proeven is een hartstikke tof en interactief tijdverdrijf voor een vrije middag. Plak er een lekker dineetje aan vast en je hebt toch weer een leuke dag gehad.