28 september 2012

Cru du Beaujolais AOP Morgon 2011

Geen enkele vermelding van de producent op het etiket en achterop staan alleen de namen 'Cyril et Virginie'. Wanneer ik die namen google kom ik op één of ander accordeon-duo uit. Ik denk niet dat die deze wijn hebben gebotteld. Hij wordt gedistribueerd door Baarsma Wines. Oogstjaar 2011 is nog relatief jong voor een Morgon, die kan best wat jaartjes blijven liggen. Alcohol is 13%. In het glas is hij redelijk diep magenta. In de neus kruidig, kleine hint perendrups. In de mond framboos, veel framboos! Ook de perendrups proef ik terug. De aanwezige zuren zijn aangenaam gedoseerd, tannines zijn er nauwelijks. Ook hier is volgens mij weer de macération carbonique toegepast maar een stuk subtieler dan exemplaren die ik onlangs heb geproefd die van buiten de Beaujolais kwamen. Macération carbonique wordt ook wel eens méthode Beaujolaise genoemd en ik ben van mening dat die vinificatie zich dan ook tot de Beaujolais en tot het druivenras gamay zou moeten beperken. Zoals in deze wijn komt hij goed tot zijn recht. Als je van fruitige, jonge wijn houdt: nu drinken. Bewaren kan ook maar niet langer dan twee à drie jaar.