19 september 2012

Canepa DO Valle de Rapel Syrah Reserva 2009

Na de deceptie van een onlangs geproefde syrah die overschaduwd werd door de macération carbonique, nu hopelijk een wat klassiekere wijn van deze druif. Ik ben de syrah dankbaar omdat mijn eerste wijn die ik ooit proefde, in 2008, daarvan was gemaakt en ik vanaf toen wijn ben gaan waarderen en geleidelijk mijn eerste stappen in de wijnwereld heb gezet. Het is ook nog eens een Chileen en die hebben me zelden nog teleurgesteld. Alcohol is 13,5%. In het glas kersenrood met een magenta schijn, niet zo'n intense kleur, redelijk helder. Op de stille spiegel een subtiele geur van de houtopvoeding, na het walsen komt er een vriendelijk stalluchtje me tegemoet en wat zwarte pruimen. In de mond is de houtopvoeding het eerst dat opvalt, liefst maar even karafferen van tevoren dus. Daarnaast proef ik chocola, cacao, tabak; een behoorlijk ontwikkelde wijn waarbij de fruittonen wat meer verscholen lijken te zijn. Die bestaan dan voornamelijk uit zondoorstoofde zwarte pruimen en bramen. Wauw! Wat een prachtige wijn en dan te bedenken dat deze parel gewoon weer eens uit het supermarktsegment komt. Ik zal het niet voor mezelf houden: €6,49 bij de Jumbo. Als dit jaartal er nog staat: nu kopen, nu drinken, bij voorkeur laat op de avond in gezelschap van gelijkgestemde wijnliefhebbers. Deze fles gaat leeg. T'is maar dat je het weet.