13 augustus 2012

Symington Family Estates Tuella DOC Douro 2009

De Douro is niet alleen een belangrijke rivier in Portugal, het is tevens de naam van de wijnregio waar hij doorheen stroomt. Van de complete wijnproductie uit dat gebied is een aanzienlijk deel Port, maar liefst 40%. Maar ik trek geen Port open vandaag, ik zou wel willen, maar dan heb ik hem het liefst gekoeld en onze koel/vries-combinatie is er plots mee opgehouden waardoor koelen geen optie is en ik de bitterballen uit de vriezer als ontbijt aan het nuttigen ben. Daar past sowieso geen wijn bij, tenminste, niet dat ik weet. Later op de dag trok ik deze wijn open uit de Douro, een blend van de druivenrassen touriga franca, tinta roriz en tinta barroca, blendverhouding niet vermeld, alcohol is 13,5%. In het glas diep magenta. In de neus kruidig, stalluchtje. Zacht in de mond, evenwichtige zuren, laag in de tannines. Volle smaak van pruim, tabak, leer, maar niet log, er zitten nog best wat scherpe kantjes aan. Afdronk is niet superlang maar laat wel een kruidige indruk achter. Ondanks het gebruik van totaal andere druiven doet hij me enigszins aan een Bordeaux-blend denken, maar dan iets boerser.