15 augustus 2012

Pastora Cream sweet Sherry

Ik blijf nog een dagje in Spanje en wel met een andere pijler van de Spaanse wijn-industrie: sherry. Een blend van de druivenrassen palomino fino en de pedro ximenez, alcohol is 17,5% en hij is zoet. "Zoet is goed, zoet moet", zegt de zoetekauw. Nog 29 flesjes zoet liggen er in m'n wijnkast, dus ik kan nog even vooruit. In het glas een donker oranje, amber tot lichtbruine kleur. Op de stille spiegel een mooi oxidatief aroma, een mix van rozijnen, krenten en noten. Een heel klein beetje abrikozen confituur ook. Goed gekoeld geserveerd, zeker met dit warme weer. Wat opvalt is naast uiteraard het hoge zoetgehalte, ook enorm hoge zuren en een heel klein bittertje in de afdronk. De smaak van abrikozen confituur kom ik als eerste tegen, gevolgd door een noterige smaak. Wat ik ook prettig vind is dat de viscositeit, de mate van stroperigheid reuze meevalt, ik had hem veel 'dikker' verwacht. Ook het hoge alcoholpercentage wordt niet naar een branderig gevoel vertaald wat hem al met al zeer geschikt maakt om lekker door te drinken.