23 augustus 2012

Nals Margreid DOC Alto Adige Vernatsch Galea 2010

Met de schiava grossa, ook wel vernatsch genoemd, heb ik weer een voor mij nieuw druivenras te pakken. Afkomstig uit de Alto Adige in Noord-Italië, ook wel Südtirol genoemd en er wordt nog veel Duits gesproken. Ik had bij mijn proefgroep al eens kennis gemaakt met deze schiava grossa en net als bijvoorbeeld de poulsard uit de Jura is het een eigengereide jongen. Dat blijkt al gelijk uit de kleur: heel licht kersenrood, eerder de kleur van een donkere rosado. Alcohol is 13%. Op de stille spiegel lijkt de neus een beetje overeen te komen met die van een Duitse spätburgunder en walsen met het glas geeft daar geen verandering in. Een stalluchtje, een kruidje, misschien zelfs wel te verwarren met een Bourgogne pinot noir. Een hele lichte wijn in de mond, een klein beetje koelen zou hem niet misstaan, zeer laag in de tannines, mooie balans tussen zoet en zuur. De smaak van kersen, een beetje thee, framboos, aardbei. Wauw! Als je van lichte wijnen houdt, dan moet je deze zeker eens proberen. Niet verpesten met een maaltijd of het moet een hele lichte maaltijd zijn. Ondanks dat heeft hij toch nog een hoge smaak-concentratie en een redelijk lange afdronk die helemaal niet verkeerd is. Ik ben fan!