17 augustus 2012

Luca Abrate DOCG Roero Arneis Tabaria 2011

Het hoofdstuk Italië heb ik tot het laatst bewaard om te leren voor het vinologen-examen. Op Frankrijk na de meeste theorie, maar de module Frankrijk heb ik al gehaald. Daar waar ik qua topografie redelijk bekend ben in Frankrijk, jaren van ouderwets kaartlezen vóór en tijdens al die vakantie's heeft zijn vruchten afgeworpen, zo is Italië nog een blinde vlek voor me. Voor het laatst was ik daar in 2006, in de stad Milaan om de Formule 1 Grand Prix op circuit Monza te aanschouwen, maar ja, dat was twee jaar voordat ik geïntroduceerd zou worden in de wereld van wijn. Vandaag weer een voor mij nieuw druivenras: de arneis. Alcohol is 13%. In het glas een hele lichtgele kleur met een kleine groene zweem. In de neus vrij neutraal, iets van amandel, hintje munt. Qua smaak is hij wat expressiever. Heel licht tinteltje rond de tong, voelt lekker fris aan, zeker met dit warme weer. Vooral de amandelsmaak komt duidelijk naar voren maar ook een beetje citroen en groene appel, de zuren komen pas bij de derde slok opzetten en zijn iets meer dan gemiddeld hoog. Alweer zo'n lekker makkelijke doordrinkwijn, maaltijd niet verplicht. Verkrijgbaar bij Vinolio Italia.