05 augustus 2012

Light Live Chardonnay Alcohol Free

Vandaag het hoofdstuk 'alcohol en gezondheid'. Tja... wat drink je daar nu weer bij? Volgens mij een vrijbrief om open te trekken wat je wilt. Alcohol is sowieso gezond 'zeggen ze', mits regelmatig en met mate. Rode wijn schijnt dan nog het best te zijn van alle alcoholhoudende dranken, alhoewel het totaal geen voedingswaarde heeft. Met bier krijg je tenminste nog een beetje vitamine-B(ier?) binnen. Het lichaam zet zo'n 90 tot 98 procent van de alcohol om in water en koolzuur. Oftewel, je moet ervan plassen en je gaat ervan winden. Nog een weetje: wijn maakt niet dik. Kijkend naar mijn eigen lichaam ga ik twijfelen, maar een wijnbuik bestaat niet. Wijn in combinatie met voeding maakt wél dik! Je lichaam wil namelijk als eerste de alcohol afbreken en gaat pas daarna met het voedsel aan de slag. Die stoffen uit je voeding zullen dus ergens in je lichaam geparkeerd worden voor latere verwerking. Blijft de alcoholstroom vloeien, dan denken die stoffen op een bepaald moment: "Weet je wat, ik zit hier wel goed. Ik blijf nog even". Je zult er dus ook een gezonde levensstijl op moeten nahouden, flink wat beweging kan nooit kwaad. Geen alcohol drinken misschien een optie? Uit studies blijkt dat gematigd en regelmatig alcoholgebruik beter is dan geheelonthouding. Eindelijk! Daar is m'n bruggetje naar alcoholvrije wijn. Of eigenlijk moet ik zeggen: gedéalcoholiseerde wijn, want wijn bevat per definitie alcohol. Gedéalcoholiseerde wijn zou bedoeld zijn voor geheelonthouders die ook eens een keer een wijnervaring willen hebben. Ik heb het al eens eerder gezegd: het heeft niets met wijn van doen qua smaakbeleving. De 'Light Live' in mijn glas was dus eerst een echte wijn gemaakt van chardonnay druiven, de alcohol is er daarna pas aan onttrokken. Licht goud-geel in het glas. Een rinse toon in de neus. Een klein zoetje, wat zuren. Smaken van groene appel, citroen en witte druiven. Sterker nog, ook deze gedéalcoholiseerde wijn smaakt weer eens niet anders dan druivensap, van witte druiven wel te verstaan. Wat het vervaardigen van dit product trouwens allemaal heeft moeten kosten aan energie... Ik zeg: niet doen.