02 augustus 2012

La Cave d'Augustin Florent AOC Bourgogne Passe-Tout-Grain 2011

Nog krap een maand voordat de examens van de vinologen-opleiding aan de Wijnacademie worden afgenomen en tot die tijd zal ik dagelijks een wijn opentrekken die te maken heeft met de lesstof die ik op dat moment aan het bestuderen ben. Vandaag ben ik met Zwitserland bezig maar ik heb geen enkele Zwitserse wijn op voorraad, dus pak ik 'the next best thing'. In Zwitserland is er namelijk een merkwijn, Dôle geheten. Dit is een blend van pinot noir en gamay. In de Bourgogne is deze blend ook toegestaan onder de AOC Bourgogne Passe-Tout-Grain. Blendverhouding staat niet vermeld, alcohol is 12%. In het glas helder licht rood tot magenta. In de neus framboos, aardbei, een hintje stallucht. In de mond een vrij hoge zuurgraad, nauwelijks tot geen tannines, fris, fruitig. Smaken van framboos, bloedsinaasappel, grapefruit. Ik vermoed dat in deze wijn de gamay druif beter vertegenwoordigd is dan de pinot noir. De hardheid, de staligheid die ik eerder proefde bij mijn eerste ervaring met de gamay druif, zit ook hier in. Het is een lichte, frisse wijn, bij voorkeur koelen.