22 augustus 2012

Farnese Daunia IGT 2010 Sangiovese

Soms loop ik een beetje achter op Wijn-Blog, in de afgelopen periode door vakantie en doordat ik met m'n neus in de studieboeken zat. Om aan m'n quotum van één blog per dag te komen moet ik dus wat schade inhalen en de blogjes anti-dateren. Ik probeer dan wat wijnen te proeven waarvan ik niet echt hoge verwachtingen heb, zoals van deze sangiovese. Als ik na het verwijderen van de capsule dan een kunststof 'kurk' tegenkom, dan weet ik wel bijna zeker dat hij aan die verwachting zal voldoen. Maar laat ik niet op de zaken vooruitlopen en deze wijn zo objectief mogelijk proberen te beoordelen. Alcohol is 12,5%. In het glas diep donkerrood tot magenta, kleurintensiteit 4 uit 5. Een neutrale neus op de stille spiegel, na het walsen voornamelijk kruidig. In de mond hoog in de zuren, gemiddelde tannines, klein bitter in de afdronk. Rode bessen, klein beetje 'milky', kruidig. De zuren zijn iets te hoog naar mijn smaak, met een Italiaanse pastamaaltijd erbij zal hij wellicht beter tot zijn recht komen.