03 augustus 2012

Creta Olympias Winery Retsina Olympias

Vandaag het hoofdstuk Griekenland bestudeerd. Wanneer je Nederland zegt en aan klompen, tulpen en molens denkt dan denk je bij Griekenland aan ouzo en retsina. Ten onrechte want er komt tegenwoordig zeer veel kwaliteitswijn uit Griekenland. De typische harssmaak van retsina zou in een ver verleden zijn ontstaan doordat de amforen, waar men destijds de wijn in bewaarde, werden afgesloten met een soort zegel van hars die onbedoeld zijn smaak afgaf. Tegenwoordig wordt er bewust dennenhars toegevoegd aan de witte wijn. Die toevoeging zorgt ervoor dat dit officieel geen wijn mag heten, maar in de categorie vermouth valt, een gearomatiseerde wijn dus. Aan de basis van deze witte tafelwijn staat het druivenras savatiano, maar ook roditis en athiri worden ervoor gebruikt, althans, dat is wat mijn studieboek me vertelt. Wanneer ik google kom ik erachter dat de retsina van deze producent bestaat uit de druivenrassen vilana en thrapsathiri, allebei in grote hoeveelheden op het eiland Kreta aanwezig. Creta Olympias Winery is een grote producent die, ondanks dat de naam anders doet vermoeden, wijnen uit meerdere delen van Griekenland op de markt brengt. Mijn eerste en enige ervaring met retsina was tijdens de SWEN2 cursus. Het wordt niet meteen geassocieerd met kwaliteitswijn maar mag in mijn optiek niet ontbreken in mijn proefervaring en dus ook niet op Wijn-Blog. Alcohol is 12%. In het glas licht stro-geel met een gouden gloed. In de neus de geur van oordruppels, gember en inderdaad: hars. Gekoeld serveren. In de mond droog, fris, licht, mooie zuurgraad. Dan de smaak. Tja, wat kan ik ervan zeggen... inderdaad: hars. Niet heel overdreven echter. Verder proef ik nog wat gember en een beetje citroen. Het is vooral een zomers, fris drankje. In de setting van een zonnige vakantie in Griekenland is het plaatje helemaal compleet.