11 augustus 2012

Antonelli DOC Colli Martani Grechetto 2010

Even weg van alle theorie, het hoofdstuk Italië, het grootste hoofdstuk van de resterende theorie, bewaar ik tot het laatst zodat het nog vers in m'n hoofd zit op het examen. Maar dat weerhoudt me er niet van om alvast eventjes een Italiaan open te trekken. En alweer eentje van een tot voor kort voor mij onbekend druivenras. Als het om Italië gaat praten we over 1000 verschillende rassen, vandaag de grechetto, om compleet te zijn de grechetto di orvieto. Uit de wijnstreek Umbrië komt dit exemplaar. De oogst vond plaats in de derde week van september, na de fermentatie bleef de wijn in totaal 90 dagen in roestvrij staal op de gistcellen rusten, waarna deze nog eens drie maanden op fles ouderde alvorens op de markt te komen. Alcohol is 13,5%. In het glas licht goud-geel met minuscule bubbeltjes. In de neus vol, asperges, maïs, het lijkt wel een Nieuw-Zeelandse sauvignon blanc die ik aan het besnuffelen ben. Zeer expressief. In de mond idem dito, dezelfde smaken als geuren. Filmend, beetje vettig, vol, tannines zelfs, 1 op 5, maar toch. De zuren hadden van mij iets hoger gemogen, er zit een heel klein bittertje in de finale, geen superlange afdronk maar hij is zeker niet in één keer weg. Een zeer makkelijke en toegankelijke wijn, een allemansvriend. Gewoon om lekker mee te borrelen maar ook zeker gastronomisch inzetbaar bij de wat vettere vissoorten, een garnalencocktail of een maaltijdsalade. Deze kwam bij Vinolio Italia vandaan.