28 juli 2012

Villa Nova IGT Raboso Veneto Vino Frizzante Rosato

Druivenras raboso had ik nog niet gehad. Deze wordt veel gebruikt voor rosé en Prosecco rosé. Geen Prosecco in m'n glas maar dit exemplaar is wel licht parelend vandaar dat ik hem ook maar aan de rubriek 'sprankel' heb gekoppeld, maar het is eerder een lichte tintel dan een echte bubbel. Alcohol is 10,5%. In het glas donker oranje tot licht rood. Bij het inschenken verschijnt een minuscuul mousselaagje aan het oppervlak dat weer snel verdwijnt. Enkele bubbels blijven in het glas plakken maar er zijn geen kettingen. Een frisse neus, mint, aardbei. In de mond zijn er microscopisch kleine bubbeltjes waarneembaar, het heeft een verfrissend effect. Hij is droog met een minizoetje. Vooral aardbei komt terug in de smaak. Ik proef zelfs wat tannines, niet veel, 1 op een schaal van 5, maar toch. Weer lijkt het me heel moeilijk om druifeigenschappen te benoemen, ik vind dat bij een rosé lastig, daarvoor zou ik denk ik eerst een rode wijn van deze druif moeten proeven. Wanneer je geen bezwaar hebt tegen dat kleine bubbeltje dan is dit een makkelijke maar toch smakelijke doordrink-rosé.