07 juli 2012

Verzoekje: Joseph Drouhin AOC Bourgogne Pinot Noir 2009

Misschien niet zozeer een verzoekje als wel een uitdaging van iemand die op LinkedIn zei dat deze wijn van de Gall & Gall hem niet kon behagen en daarom ook gelijk maar even het complete assortiment van deze slijter afschreef. Die handschoen pak ik dan graag even op. Ik heb hier absoluut geen commerciële belangen bij maar tegen zoveel ongenuanceerdheid moet ik gewoon even in actie komen. Alcohol is 12,5%. Heel helder fel lichtrood met een kleine magenta zweem, kleurintensiteit voor rood 1 uit 5. Qua kleur had het een hele donkere rosé kunnen zijn. In de neus het typische pinot noir aroma. Houtopvoeding komt lichtjes door, aarbeitjes, iets aards, beetje stallucht; zoals altijd positief bedoeld. Licht kruidig ook nog. Fris en iets gekoeld in de mond. Geen tannines. Rood fruit heeft hier de overhand, aardbei, bessen. Mooie zuurgraad. Houtopvoeding in de afdronk merkbaar. Gewoon een mooie evenwichtige, goed gemaakte rode Bourgogne. Geen terroir, geen complexiteit, daar is de prijs van bijna 9 euro natuurlijk ook helemaal niet naar, alhoewel dat voor veel consumenten waarschijnlijk al redelijk aan de prijs zal zijn, maar wel een schoolvoorbeeld van een typische 'gewone' rode Bourgogne AC. Toegegeven: ik heb ook liever de complexiteit en diepgang van een Premier Cru of Grand Cru, maar om naar aanleiding van deze wijn een compleet assortiment af te gaan schrijven gaat mij toch echt veel te ver.