09 juli 2012

Velours des Collines AOP Vacqueyras 2010

Geen vermelding op het etiket van de gebruikte druivenrassen maar aangezien het een Vacqueyras is zijn de GSM druiven niet onwaarschijnlijk. Ik heb het dan over het illustere trio grenache-syrah-mourvèdre. Alcohol is 14%. In het glas helder kersenrood met een magenta randje, kleurintensiteit 3 uit 5. Primair aroma op de stille spiegel, na het walsen bevind ik mij op het erf van een veeboer... een stalluchtje dus. Kruidigheid, zwarte bessen. In de mond meteen een dropsmaak, lichtjes, niet te log. Behoorlijk wat zuren aanwezig, een behoorlijk bitter ook in de afdronk. De alcohol geeft een beetje branderig gevoel op m'n tandvlees. De tannines, 3 uit 5, zijn behoorlijk aan de drogende kant. Het fruit proef ik niet, het bitter wordt nu overheersend. De afdronk is erg kort, in m'n keelholte blijven geen smaken hangen, het enige wat wel blijft hangen is een walm alcohol in m'n mondholte. Bij de derde slok trek ik zelfs een zuur gezicht en krijg ik kok-neigingen. Nee, geen zin om te koken, maar om te kokhalzen. Met elke slok neemt het bitter gewoon toe! Nu begrijp ik waarom deze met een 35% kortingssticker in de opruiming lag! Bah! Drie slokken spugen, rest door de gootsteen.