23 juli 2012

Les Chemins de Bassac 'ISA' VdP des Côtes de Thongue rouge 2009

En toen was de vakantie voorbij. Onderweg terug naar huis reden we weer de 'route des Grand Cru's' in de Bourgogne. Er werd op dat moment net in de wijngaarden gezwaveld. Wat een ontzettend irritant penetrante stank is dat! Ik snap nu dat er een grote groep consumenten alleen nog maar biologisch wil proeven. Vandaag voeg ik een rubriek toe: biowijn. In de breedste zin van het woord. Of het nu biologisch, biodynamisch of een vin naturel betreft, vaak staat dat niet eens duidelijk op het etiket vermeld. De wijn van vandaag is biologisch, bevat wel sulfieten maar is dan wel weer 'op een natuurlijke manier gevinifieerd', wat dat dan ook mag inhouden. Hij is gemaakt van de druivenrassen grenache, syrah, mourvèdre, cabernet sauvignon en pinot noir, blendverhouding niet vermeld. Alcohol is 13%. In het glas kersenrood, intensiteit 2 uit 5. Hij ruikt fris, een beetje jammy, licht rins en voornamelijk naar kersen. Het is geen dikke, zware wijn. Hij is licht fris tot medium vol, tannines 1 uit 5. Smaken van vers rood fruit, voornamelijk aardbei en een klein beetje kers. Of ik nu al kan proeven dat dit een biologische wijn is gaat te ver, daarvoor moet ik er eerst nog heel veel gaan vergelijken, maar ik kan in ieder geval proeven dat-ie zuiver is en barst van het fruit, ondanks dat de smaakconcentratie niet overdreven hoog is.