25 juli 2012

Harold Hamersma: Wijnreis door mijn lichaam

Vandaag even geen wijn maar een boekbespreking. 'Over de positieve effecten van wijn drinken' is de subtitel. Het doet me een beetje denken aan één van de laatste lessen van de Wijnacademie dit jaar. Wat ik daar heb gehoord, kan ik in dit boek van 'Haroldje Dwarreltje' teruglezen. Verhalen over de negatieve effecten kun je genoeg horen en lezen in het dagelijks nieuwsaanbod, maar het is heel verhelderend om te lezen dat regelmatig matig drinken, van rode wijn wel te verstaan, gezonder is dan bijvoorbeeld alleen in het weekend drinken en zelfs helemáál niet drinken. Er zitten allerlei stoffen in rode wijn die goed zijn voor je lichaam en waardoor je langer kunt leven. De normen verschillen iets voor wat betreft mannen en vrouwen, voor mannen geldt dat 2 à 3 glazen rode wijn per dag 'gezond is'. Zeg maar de dagelijks aanbevolen hoeveelheid dus. Voor vrouwen is dat 1 à 2 glazen. Het is oneerlijk, ik weet het, maar ik kan daar ook niets aan veranderen. Ook Harold kan dat niet, die citeert uit tientallen onderzoeksrapporten die hij allemaal heeft zitten doorspitten zodat ik, als lezer, dat niet meer hoef te doen. Harold vertaalt deze medische wetenschappelijke taal dan weer naar 'gewone mensentaal' zoals hij dat zelf noemt, met hier en daar wat medische termen. Waar Ilja Gort voor werd aangeklaagd, blijkt dus toch gewoon de waarheid te zijn, maar geen enkele dokter in Nederland die dit mag verkondigen. Eigenlijk had ik nog een ander boek op de boekenplank liggen met de boekenlegger nu ongeveer op twee-derde, maar ik kwam daar maar niet doorheen. Dit boek van Harold Hamersma was een makkelijk tussendoortje, inderdaad 'gewone mensentaal' en doorspekt met humor en een piepklein kijkje in het privé-leven van Harold. Mede door die persoonlijke 'touch' leest dit boek bijzonder lekker weg. Hij had zich ervan af kunnen maken met het feitelijk opdreunen van feitjes over het onderwerp maar dan had ik het boek snel weggelegd, denk ik. Nu was het een plezier om het te lezen en wegleggen was totaal niet aan de orde. Nou ja, bijna niet. Met korte tussenpozen, er moest tenslotte ook nog gegeten en gedronken, vooral gedronken worden, las ik hem in één ruk uit.