03 juli 2012

Domaine Loïs Dufouleur Les Cent-Vignes AOC Beaune Premier Cru 2008

Ik ga er eigenlijk al vanuit dat ik deze wijn heel erg lekker ga vinden, vandaar dat ik in plaats van m'n reguliere proefglas maar even een grote Bourgogne-bel erbij pak. Dat zal waarschijnlijk ook geen spugen, maar slikken worden! Alcohol is 13,5%. Het is Bourgogne pinot noir dus een heldere lichte maar felrode kleur met een licht oranje randje, kleurintensiteit 2 uit 5. De eerste snuif op de stille spiegel doet me niet aan wijn denken maar aan een mooi vleesgerecht. Eendenborstfilet ofzo, compleet met een lichte saus en wat groente erbij. Ik krijg gewoon honger wanneer ik deze wijn besnuffel. Als ik wals wordt de geur wat duidelijker; paddestoel, truffel zelfs! Nog meer walsen en daar komen dan eindelijk ook de aardbeitjes, ik had niet anders verwacht. In de mond is hij zacht, fluwelig met een scherp randje, beetje hoog in de zuren. Maar ik had gelijk: ik wil deze doorslikken. Subtiele smaak van de houtopvoeding, mooi op de achtergrond. Aardbei ook in de smaak maar tertiaire tonen hebben de overhand. Zelfs de truffel komt terug in de superlange afdronk. Ik ben benieuwd of je deze wijn nog veel langer moet en kan laten liggen: ik vind hem nu perfect op dronk. Precies goed in balans voor wat betreft fruitigheid en rijpheid. En wat een aroma! Je blijft je neus in het glas steken. Het is niet eens een hoge smaak-intensiteit die me steeds weer naar een volgende slok doet verlangen, het is de spanning en het mysterie. Het niet goed weten van: wat proef ik nu eigenlijk? Elke slok onthult weer een nieuw laagje van de 'wine-personality'. Het verschil tussen een op de PC gemaakt house-nummertje en een door een Philharmonisch Orkest gespeelde symfonie. Het verschil tussen Frans Bauer's 'Heb je even voor mij' en Pachelbel's 'Canon in D'. En als bewijs dat het om de inhoud gaat en niet om de fles kun je HIER klikken voor een moderne versie die ik dus ook kan waarderen. Kippenvel bij beide versies. Het is tijdloos en verveelt nooit. Zo. Beetje omslachtige manier om te vertellen dat ik de wijn in m'n glas dus zeer waardeer. Hij is verkrijgbaar bij Bourgogne Exclusive.