31 juli 2012

Berberana Dragon Reserva 2007 DO Jumilla Reservas Privadas

Ooit heb ik in mijn hoofd geprent dat ik mono-cépage wijnen van het druivenras mourvèdre lekker vind, ondanks dat ik ervan tot op heden slechts één op Wijn-Blog had beschreven. Op proeverijen heb ik hem echter al vaker gehad waarbij met name de 'Mmmmm' mij zeer aansprak. De naam mourvèdre zou afgeleid zijn van het stadje Murviedro, dat nu Sagunto heet. In Spanje wordt deze druif echter monastrell genoemd, terwijl het van oorsprong Catalaanse druivenras daar dan weer mataro wordt genoemd, net als in Australië overigens. Het is een stevige laatrijpende druif, uitermate geschikt voor warme zuidelijke gebieden. Deze Dragon Reserva komt uit de DO Jumilla, de wijnregio in Spanje net iets ten westen van Alicante. Na de vergisting rust de wijn van de zorgvuldig geselecteerde druiven eerst 12 maanden in roestvrij staal en daarna nog eens 2 jaar in eikenhouten vaten. Alcohol is 13%. In het glas helder kersenrood met een licht oranje randje. Kruidig in de neus, zwarte bessen, bramen, fris ook. Zo begint-ie ook in de mond: fris. Zacht mondgevoel, laag in de tannines, 2 uit 5. Houtopvoeding mooi in de wijn geintegreerd. Ontzettend kruidig van smaak, daarnaast wat zwarte pruim. Mooie zuurgraad, bittertje in de afdronk. Het is niet een al te volle wijn maar wel krachtig. Zal goed passen bij een lekker stuk wild of een mooie stoofschotel van 'draadjesvlees'. Flink stevig kruiden.