21 juni 2012

Viña Santa Carolina Ocean Side Sauvignon Blanc 2011

In het kader van Wereld Sauvignon Blanc Dag, of Global #SauvBlanc Day zoals dat dan weer op Twitter heet, vanavond tevens een #Twitterproeverij met dit thema. Mijn exemplaar komt uit de Valle de San Antonio in Chili en zoals ik al eerder heb ondervonden, zijn de sauvignon blanc wijnen uit dit land minstens zo stuivend en expressief als de Nieuw Zeelandse tegenhangers. Mijn fles kreeg ik van Melman Communications, een restant van de Chileense kwaliteitswijn-proeverij. Alcohol is 13,5%. Hele bleke lichtgele kleur. Nog voordat ik wals stuift het aroma het glas uit. Maïs, asperges, buxus, de hele rataplan aan typerende geuren voor dit druivenras komt voorbij. Het walsen versterkt het aroma alleen maar. In de mond droog, fris, strak, fruitig en een klein bittertje. Vaak vind ik de zuren in wijnen van de sauvignon blanc druif té aanwezig, maar in deze wijn is het precies goed gedoseerd. Citroen, ook gewoon witte druiven haal ik eruit, asperges, buxus, grapefruit, beetje perzik ook. Naast veel groene dus ook wat tropische indrukken. De smaken blijven nog lang in je mond hangen. Wijngaarden in Chili liggen vrij hoog en dicht bij de oceaan wat beide bevorderlijk is voor het behoud van zuren en aroma's. Ik durf hem wel aan: Chili gaat Nieuw Zeeland voorbij voor wat betreft kwaliteits sauvignon blanc wijnen. Deze Santa Carolina is daar een zeer fraai voorbeeld van. Een aanrader.