17 juni 2012

Joseph Castan Excellence Merlot IGP Pays d'Oc 2010

Ik waag me weer eens een keer aan de merlot. Ik weet inmiddels dat er hele mooie wijn van gemaakt kan worden, maar ben toch nog steeds gereserveerd voor wat betreft wijnen van deze druif. Van Joseph Castan heb ik al eerder de carignan wijn geproefd en die was zeer goed binnen te houden. Eens kijken wat deze merlot brengt. Het percentage alcohol bedraagt 13,5%. In het glas helder magenta tot paars, kleurintensiteit 3 uit 5. Op de stille spiegel al vrij aromatisch. Even lijkt het alsof ik een Beaujolais Nouveau aan het besnuffelen ben: framboos, peperkoek. Mooi zacht mondgevoel, laag in de tannines, 1 uit 5. Mini zoetje in de aanzet, frisse zuren. Een bommetje aan vers rood fruit waarbij vooral de framboos domineert. Ik denk zelfs dat ik veel moeite zou hebben bij het blind proeven van deze wijn wanneer je een Beaujolais Nouveau ernaast zou zetten. Het is ook nog een erg jonge wijn, ik ben zeer benieuwd of en hoe deze zich zal ontwikkelen met enige jaren opleg. Voor wat betreft de typische eigenschappen van de merlot druif: ik denk dat die in deze wijn een beetje overschaduwd worden door de vinificatie. Ik vermoed toch echt dat hier macération carbonique is toegepast waardoor de vergelijking met een Beaujolais Nouveau helemaal opgaat natuurlijk! 'Fruitig' is het sleutelwoord voor deze wijn.