14 juni 2012

Clos Alivu Blanc AOC Patrimonio 2009

Och heerlijkheid! Een witte wijn uit 2009 kunnen openen om te constateren dat-ie nog helemaal fris en fruitig is, dat zie ik graag! Het druivenras vermentino wordt op Corsica ook wel 'malvoisie de Corse' genoemd en 'rolle' in de rest van Zuid Frankrijk. De AOC Patrimonio ligt op het eiland Corsica. In Nederland moet je goed zoeken naar wijnen van dit eiland, ik heb mijn exemplaar uit Frankrijk zelf meegenomen. Het percentage alcohol bedraagt 13%. In het glas heel licht stro-geel met een groene zweem. Op de stille spiegel gelijk al ananas en citroen, na het walsen lijkt daar een klein zoetje bij te komen. In de mond zit dat zoetje in de aanzet, toch is het een droge wijn, hij is inderdaad nog heerlijk fris maar heeft ook een noterige smaak en in de afdronk zit een subtiel bittertje. Hij is redelijk filmend en de zuren zijn gematigd. Hij heeft een volle rijke smaak en ik begin zelfs te watertanden. Een tweede slok is dan ook snel genomen. Het bittertje zorgt weer voor voldoende spanning en compenseert het gebrek aan hoge zuren. Ik vind het een zeer smakelijke wijn.