20 juni 2012

Brumont Torus AOC Pacherenc du Vic-Bilh Sec 2009

Gelukkig! Alweer een witte wijn uit 2009 die in ieder geval nog fris en fruitig ruikt. Ik was even bang dat het aan mijn wijnopslag zou liggen. Hopelijk smaakt-ie ook nog zo. Witte wijnen van de AOC Pacherenc du Vic-Bilh zijn altijd assemblages van meerdere druivenrassen. Ze produceren hier zowel zoete als droge wijnen, de toevoeging 'sec' duidt aan dat je hier met de droge wijn te maken hebt. De blend bestaat voor minimaal 60% uit de druivenrassen courbu en petit manseng en voor deze twee druiven staat een individuele limiet van maximaal 80%. Daarnaast mag deze basis-assemblage worden aangevuld met de druivenrassen arrufiac, gros manseng en sauvignon blanc, waarbij die laatste voor maximaal 10% aanwezig mag zijn. Deze informatie haalde ik via de INAO site, in het boek van de Wijnacademie stond helaas nog informatie van vóór 21 februari 2005; dat is de datum waarop de laatste mutaties hebben plaatsgevonden in de regelgeving per decreet nummer AGRP0500012D. Tis maar even dattu het weet... Alcohol is 14%. Licht goud-gele kleur in het glas. In de geur citroen en onrijpe mango (ik heb onlangs voor het eerst bewust zowel onrijpe als rijpe mango geproefd, vandaar dat ik hem nu eindelijk kan gebruiken als geur- en smaakomschrijving). Volle smaak in de mond, rijk, speekselopwekkend. Mooie zuren, klein bitter. Smaken van citroen, limoen, grapefruit, ananas, nou vooruit; de mango mag er ook in, wel rijp gelukkig. Hij prikkelt ook lekker rond de tong. De 14% alcohol maakt hem wel redelijk zwaar, effe lekker wegklokken wordt hierdoor bemoeilijkt. De frisheid van het fruit, de zuren en de rijke smaak maken dat echter ruimschoots goed. Het grapefruit-bitter in de afdronk zal niet iedereen meteen kunnen waarderen, maar ik in ieder geval wel. Smakelijke wijn.