08 mei 2012

Massaya Bekaa Valley Rosé 2010

Blind op de kleur van een rosé afgaan om de herkomst te bepalen gaat niet meer. De tendens is om steeds lichtere rosé's te maken, zo leerde ik onlangs op de Wijnacademie. Gebaseerd op de kleur van de rosé die ik nu in mijn glas heb, zou je kunnen denken dat hij uit de Provence komt, maar hij komt uit Libanon, 'of all places'. Helder, licht oranje/zalm gekleurd. Het percentage alcohol bedraagt 13,5% en de blend bestaat uit de druivenrassen cinsault 40%, syrah 30% en cabernet sauvignon 30%. Op de stille spiegel komt de zoete geur van aardbei, kers en framboos me al tegemoet. Na het walsen lijkt het zoetgehalte in de neus wat af te nemen, voor zover je basissmaken überhaupt kunt ruiken natuurlijk, hè Robèrt? In de mond valt die zoetigheid nog wel mee, er zit wat restzoet in, maar het wordt mooi gecompleteerd door een heel klein bittertje en wat kruidigheid. Het fruit wat ik rook, proef ik ook. Wat ik wel een beetje mis zijn de zuren, het maakt hem iets te mollig. Vooral ijskoud drinken, daarmee kun je dat nog een beetje maskeren. Dit is helaas geen gastronomische rosé, eerder een terras-rosé, of een strand-rosé, of een barbecue-rosé, of een... nou ja, genoeg andere opties eigenlijk.